Paros, een super eiland in de griekse cycladen

30 september 2014

VAKANTIE PAROS : 22 AUGUSTUS TOT 5 SEPTEMBER 2014
Dag  1 : Brussel - Athene / Piraeus - Paros
De reis verloopt vlot, geen vertraging. Nog nooit ging het zo snel om in te checken dan deze keer. We komen rond 11u plaatselijke tijd aan in Athene. De taxi die ik via mail bestelde liet verstek gaan... ('s avonds krijg ik mail dat ik verkeerd vluchtnr. opgaf... wat niet waar bleek te zijn na mijn mails nagekeken te hebben... )
ENFIN, één van de gele taxi's brengt ons in iets meer dan een half uur (en goedkoper!) naar Piraeus, waar we toch nog iets meer dan drie uur moesten wachten om te kunnen vertrekken naar Paros met de AEGEAN SPEED 4 (ferry).
Wat is het hier WARM!! Vermits er tijd genoeg is gaan we eten in een gezellig restaurantje en vooral DRINKEN!! :-)
Stipt op tijd vertrekt de ferry naar Paros, die brengt ons daar in drie uurtjes! Precies om kwart voor acht meren we aan in de haven van Parikia, de hoofdstad van Paros. WOW! De gloed van de avondzon  zet Parikia in een roodgouden kleur, wat is het hier mooi!
De baas van hotel Parian Village Beach Club staat ons op te wachten in de haven met een bordje met onze naam erop. Hij brengt ons naar het hotel.
Daar aangekomen zien we dat we goed gekozen hebben, het hotel heeft een super locatie en oogt super mooi! De kamer is ook in orde! We beslissen om de valies uit te pakken en gauw even de omgeving (Livadia) te verkennen en iets kleins te gaan eten. Gelukkig wisten we van de site TRIPADVISOR dat we zaklampjes nodig hadden om naar de stad te wandelen, je moet immers een stuk over het strand en dat is niet verlicht! De eerste Griekse sla was algauw een feit, en of hij gesmaakt heeft! Maar dan snel terug naar het hotel en ons bedje in! Het was een lange dag, al van 3u op de been. Ze hebben ons niet moeten wiegen! :)
Dag 2
Zoals gewoonlijk zijn we al rond 7u paraat... lang slapen is niet aan ons besteed! We kunnen pas vanaf 8u ontbijten en we zijn inderdaad de eersten in de ontbijtruimte. Het ontbijt is simpel maar lekker, elke dag (zoals we later merken) : gekookte eitjes (koud), griekse yoghurt (mmm), honing, huisgemaakte confituren, ontbijtgranen, kaas en hesp, wit en bruin brood, zelfgebakken chocaladecake, vers fruit en natuurlijk thee en koffie, water en fruitsap... meer moet dat niet zijn zeker!
Deze voormiddag beslissen we om naar Parikia te wandelen. Wat is het mooi in de oude stad. De geplaveide tegels met witte voegen , typisch voor de Cycladen! Al de winkeltjes en restaurantjes, alles zo pittoresk! Vriendelijke mensen die Grieken (maar dat wisten we al!) De gezellige drukte aan de haven waar de ferry's mekaar lijken te verdringen om aan te meren. Er komt geen eind aan, zo lijkt het wel! Waar moeten al die mensen naartoe? :)
We huren een scooter (Piaggio 125) voor de acht volgende dagen, we willen Paros verkennen, en dat lijkt ons op deze manier het beste!
De temperaturen lopen ondertussen op naar bijna 40 graden! Geen zuchtje wind! Dat is zweten zenne! :) DRINKEN!!!
We wandelen iets na de middag terug naar ons hotel. Op het strand van Livadia (net voor ons hotel) eten we iets kleins in de schaduw :). Daarna duiken we het zwembad van het hotel in om af te koelen. Wat is het hier heerlijk rustig!
's avonds terug naar Parikia, waar we genieten van lekkere mosselen en super gamba's. We wandelen naar de haven en drinken nog een slaapmutske om dan moe maar voldaan terug naar ons bedje te keren!
Dag 3 tot en met dag 10
We beslissen om de airco niet meer aan te zetten 's nachts! Patrick is verkouden... erg he, en een dag of twee nadien ben ikzelf aan de beurt... dus ramen open 's nachts en airco uit! voila!
Na het ontbijt halen we de scooter op. We gaan vandaag alle strandjes ontdekken, EN Naoussa!
De strandjes zien er allemaal leuk uit, maar je kan niet overal drank verkrijgen of eten... FARANGAS is heel mooi, super locatie, beschut in een baai, maar daardoor NOG warmer dan elders! Daar komen we dus niet meer terug! GLYFA lijkt ons het meest geschikt om naartoe te gaan!
Naoussa, waar de witte huisjes tot tegen de rand van de zee zijn gebouwd, de stoeltjes en tafeltjes van de ontelbare restaurantjes . Een oud verzonken fort net in de zee! Het oude centrum is een kopie van dat van Parikia. Wederom valt het ons op dat het overal zo netjes is!
DRINKEN! WARM!
We rijden van hieruit naar het strand van Santa Maria, daar is het ontzettend DRUK! Omdat er in Naoussa zelf geen strand is komen de meeste toeristen die daar logeren naar hier. Dit in tegenstelling met Parikia, waar een paar stadsstranden zijn, dat blijft onze voorkeur dragen!
Kolymbythres is eigenlijk niet meer dan wat je op de toeristische sites te zien krijgt... kalkrotsen, gevormd tot grillige figuren door de wind. Wegwezen hier!
In tegenstelling tot Kreta valt het ons op dat dit een eiland is van THE RICH AND THE FAMOUS... wat een villa's ... man man man! Daar kan een mens alleen maar van dromen! Zwembaden die je waarschijnlijk het idee geven dat je van daar zomaar de zee in zou kunnen zwemmen. Met open mond kijk ik er naar! Sommige villa's hebben zelfs een helikopter in de tuin... Heb ergens gelezen dat George Michael hier ook een 'stekje' heeft... Overal zien we borden met 'NEE, AAN DE PRIVATISERING VAN HET STRAND' en sommige van die strandjes zijn inderdaad niet meer beschikbaar voor de toeristen, de gewone mens dus... maar zijn opgeslokt door de superrijken!
Een vriendelijke jongedame (Israëlisch, blijven plakken aan een Griek), eigenares van 'Sativa', een leuke bar in de oude stad, waar we steevast aperitieven, vertelt ons dat we naar 'de antennen' moeten! Van daar heb je een panoramisch zicht op Paros en de omringende eilanden.
In alle vroegte rijden we er naartoe, een eenzame weg waar wij alleen  lijken te zijn... ergens hogerop zien we ook druivenplukkers, en nog een beetje hoger zien we een eenzame fietser (hoedje af!) ! We worden helemaal boven aan de antennes beloond met een super uitzicht! Het lijkt ons wel een beetje een lugubere plaats : alleen een verlaten kapelletje, de wind in de antennes (die lijken op stukgeslagen trommels) en het idee dat je helemaal alleen op die godvergeten plek lijkt te zijn...
Bij het terug naar beneden rijden stoppen we even bij de wielertoerist. Hij is een inwoner van Athene, op vakantie. Hij zegt ons dat we de 'dirt road ' naar beneden moeten nemen, dat die de moeite waard is! Wij komen op onze weg langs daar een klooster tegen, maar de paters zijn niet thuis... alleen de muilezels en de kippen begroeten ons. De wielertoerist komen we niet meer tegen... die zal een vaart gegaan zijn... :) Langs hier zullen nog niet zoveel toeristen gepasseerd zijn denken wij! Beneden komen we bijna in Alyki uit. Van daar gaan we terug naar Glyfa, 'ons' strandje. Heel mooi, niet te groot, enkel de locals vind je daar en een paar verdwaalde toeristen. Een kleine kiosk waar je drank en kleine snacks kan kopen. Ideaal! Er is ook een restaurantje waar we éénmaal gaan  eten, omdat de bakker nog niet is langsgeweest bij de kiosk :)
Het is elke avond weer een uitdaging om een restaurantje uit te kiezen, er zijn er MEGA veel! MIRA aan de haven en PEPE SOUVLAKI kunnen onze volledige goedkeuring krijgen! (alhoewel het in Agia Galini, kreta, veel authentieker en gemoedelijker was).
LEFKES is een mooi bergdorp. De kerk trekt alle aandacht naar zich toe. Het dorp ligt in een vallei en de kerk staat er helemaal bovenuit! Alle verkeer moet (hoog) buiten het stadje parkeren... Wij vatten de tocht aan naar de kerk.. de hele weg naar beneden, hier kom je inderdaad alleen de spreekwoordelijke kat tegen ... De weg gaat dan weer naar beneden dan weer omhoog. Opnieuw de kleine steegjes met de zo herkenbare bestrating, kenmerk van de Cycladen. De kerk is jammer genoeg gesloten, nog een paar dappere toeristen wandelen samen met ons rond de kerk naar het kerkhof. Mooi panorama. We vatten de terugtocht aan vol goede moed, maar we lijken in kringetjes te lopen, geen kafenion te zien... en warm... en DORST... Onder een snikhete zon (meer dan 40 graden in de vallei) vinden we uiteindelijk toch de weg naar boven én naar een kafenion (oef). We hebben het even gehad met 'Lefkes'! Zwemmen en zonnen nu op het programma!
PISO LIVADI, DRIOS, LAGARES, POUNDA en ALYKI zijn kleine dorpjes aan zee die heel erg op elkaar lijken. Strand, restaurantjes, witte huisjes, en de pas gevangen inktvissen die te drogen hangen op stokken. Heel rustig ook! Wij hebben nog altijd een voorkeur voor Parikia om op Paros te verbijven!
We brengen een bezoekje aan de vlindervallei (PETALOUDES). Heel klein maar ook heel erg mooi! De vlinders vliegen zomaar om je heen, komen op je armen zitten! Ontelbaar zijn ze! Rhodos heeft ook een vlindervallei, maar daar moest je de vlinders echt wel zoeken!
We beslissen om ook naar ANTI-PAROS te gaan , een naburig eilandje. Met de overzetboot vanuit POUNTA. De zee is die dag heel woelig, en er staat een sterke wind in tegenstelling tot de vorige dagen! Mijn rokje waait alle kanten op. Na een vijftal minuutjes zijn we er al, we rijden met de scooter aan wal. Welgeteld één winkelstraat(je) en een paar restaurantjes aan de haven... that's it! Verderop is er nog een camping en een paar pensionnetjes. We rijden de hele weg (er is er maar één...) langs de kust af, en ook hier weer zie je de grote villa's of villawijken. (Hier zou Tom Hanks, ver weg van alle drukte een villa hebben)Geen echt toerisme. Mooi... maar we gaan toch maar terug naar Paros om daar onze weg te hervatten.
We zien een strand met super veel skiters, er staat dan ook behoorlijk veel wind vandaag! Op onze kaart staan heel wat strandjes gemarkeerd, die we niet meer terugvinden... juist ja, ingenomen als privé bezit... We komen op onze tochten op het eiland de ANCIENT MARBLE QUARRIES tegen. Ooit was dit een toeristische trekpleister, maar alles is verlaten en verwaarloosd. Je ziet de antieke plaatsen waar ze in de oudheid het marmer wonnen. Paros staat immers bekend om zijn witte marmer, onder andere de Venus van Milo zou hieruit gecreëerd zijn. Jammer dat ze dit zo laten verkommeren!
Ook de andere plaatsen uit de oudheid zijn : ofwel gesloten (de tempel van Apollo net buiten Parikia, met overblijfselen van die tijd ) ofwel zijn ze verwaarloosd! De oude begraafplaats in het hart van Parikia, je wandelt er zo voorbij zonder het op te merken... jammer toch!
Na acht dagen rondtoeren op een eilandje waar de ringweg amper 56 km is (wij reden 350 kilometers rond) moeten we onze scooter terug afgeven. De resterende drie dagen worden er drie van luieren, zonnen en zwemmen! Oja : 's avonds kuieren in de stad en lekker gaan eten!
We wandelen verder de baai door, andere richting dan Parikia, en ontdekken zo nog een paar mooie plekjes in Paros.
En dan is het tijd om terug onze valiezen te pakken... mooie liedjes duren helaas niet lang genoeg :-)
Na het ontbijt nog even gaan wandelen. Rond tien uur brengt Georgio ons naar de haven waar de BLUE STAR FERRY ons opwacht om in te schepen, en terug naar Piraeus te varen.
Bye bye Paros, het was een super fijne vakantie!
Na ongeveer vijf uren op zee, terug in Piraeus, vanwaar we met de taxi naar ons hotel in Athene rijden, ILISSOS, waar we één nacht verblijven vooraleer morgen terug het vliegtuig op te stappen terug naar België! Maar eerst gaan we de ACROPOLIS bezoeken, we zeggen nadien wel ADIEU :)
Het hotel valt super goed mee! Ook hier maken we weer kennis met de gastvrijheid van de griekse mensen! We wandelen naar de Acropolis (zo'n 20 minuutjes)... in de haast vergat ik om makkelijke schoenen aan te trekken, zodat ik door al te pijnlijke voeten op zoek kon naar een paar makkelijker exemplaren...
enfin... :-) de klim naar het parthenon kon beginnen... wat is het daar indrukwekkend! helemaal boven ligt de wereld aan je voeten!
Je word er zowaar stilletjes van! Ik krijg alvast de neiging om echt te gaan zingen van 'acropolis adieu'... :-) maar ik mag niet van mijn echtgenoot! :-) We gaan van hieruit naar het Plaka, een gezellige straat en plein in Athene, met alweer de ontelbare kafenion's en restaurantjes, waar gewiekste kelners je proberen binnen te lokken! En dat lukt hen nog ook! :)
Nadien slenteren we terug naar ons hotel om op de terugweg in één van de talrijke dessertwinkels (ongelooflijk aanbod van taarten, pralines, ijs, noem maar op!) een stukje taart te verorberen omdat het zo'n lieve eigenares was... :-) en kregen er nog een stukje taart bovenop van haar... GENOEG!!! :-)
We nemen nog een kijkje op het dakterras van ons hotel en WOW wat heb je van hieruit een mooi zicht op het parthenon en de acropolis die zo mooi verlicht zijn in de nacht! Een hele bus Japanners genieten met ons mee ... (de flitsen gingen nogal zenne :) )-Nog een slaapmutske en dan de lakens onder! Morgen is de vakantie gedaan!

1. Mauriceke:
    4 oktober 2014
    Mooi verhaal van een nog mooiere vakantie.
  2. Erik optional Herrebout:
    11 oktober 2014
    mooi en goed geschreven reisverhaal